Revista Brasileira de Ciências do Esporte Revista Brasileira de Ciências do Esporte
Revista Brasileira de Ciências do Esporte 2018;40:361-9 - Vol. 40 Num.4 DOI: 10.1016/j.rbce.2018.05.006
Original article
Measuring the perception of quality physical education in Latin American professionals
Medindo a percepção de profissionais latino-americanos sobre a qualidade da educação física
Midiendo la percepción de profesionales latinoamericanos acerca de la Calidad de la Educación Física
Walter Hoa,, , Md. Dilsad Ahmeda, Rosa Lopez de D’Amicob, Argenira Ramosb, Eliana Lucia Ferreirac, Maria Beatriz Rocha Ferreirad, Silvia Cristina Franco Amarale, Oswaldo Ceballos Gurrolaf, Gladys Bequer Diazg, Adelaida Ramosh, Luz Amelia Hoyosh, Angela Jasminh, Andrea Rivera Duquei, Rudolph Leon Van Niekerkj, Fan Huanga, Beatriz Wonga
a University of Macau, Taipa, Macau, China
b Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas, Venezuela
c Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, Brazil
d Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, Brazil
e Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP, Campinas, SP, Brazil
f Universidad Autónoma de Nuevo León, San Nicolás de los Garza, Mexico
g Instituto Nacional de Deportes, Educación Física y Recreación, La Habana, Cuba
h Universidad Pedagógica de Colombia, Bogotá, Colombia
i Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Risalda, Colombia
j University of Fort Hare, Alice, South Africa
Received 01 May 2016, Accepted 31 May 2018
Abstract

An unsteady plan for curriculum development and supportive issues in physical education (PE) has created confusion among professionals. The purpose of this research is to investigate the factors perceived as important in the development of quality physical education (QPE) by professionals in Latin American (LA) countries. A questionnaire consisting of 24 items based on QPE was responded by 468 professionals collected from 6 LA cities. An exploratory factor analysis (EFA) of the 24 items using ML extraction and direct oblimin rotation were applied, and the retained 17 items were clustered in a three factor solution referred to as, Development and Supportive Elements for QPE in School (DSFQPE) (α=.935), Core Value of QPEtabl (CVPE) (α=.890), and Curriculum Arrangement of Physical Activities (CAPA) (α=.850). The retained items indicated excellent properties and the basic framework as perceived by professionals from PE in LA countries as important in the investigation of QPE.

Resumo

Um plano instável para o desenvolvimento de currículos e questões de apoio na educação física (PE) criou confusão entre os profissionais. O objetivo desta pesquisa é investigar os fatores percebidos como importantes no desenvolvimento da educação física de qualidade (QPE) por profissionais de países da América Latina (AL). Um questionário composto por 24 itens com base no QPE foi respondido por 468 profissionais coletados em 6 cidades da América Latina. Uma análise fatorial exploratória dos 24 itens usando extração ML e rotação obliminar direta foram aplicados, e os 17 itens retidos foram agrupados em uma solução de três fatores denominada Elementos de Desenvolvimento e Suporte para QPE na Escola (DSFQPE) (α = 0,935), Valor essencial do QPE (CVPE) (α = 0,890) e Arranjo Curricular das Atividades Físicas (CAPA) (α = 0,850). Os itens retidos indicaram propriedades excelentes e o referencial básico percebido pelos profissionais de EF em países da América Latina como importante na investigação do PEQ.

Resumen

Un plan inestable para el desarrollo curricular y aspectos de apoyo para la educación física (EF) han creado confusión entre los profesionales. El propósito de esta investigación es investigar los factores percibidos como importantes en el desarrollo de la educación física de calidad (EFC) por profesionales en países de América Latina (AL). Un cuestionario que consta de 24 ítems basados en EFC fue respondido por 468 profesionales recolectados en 6 ciudades de LA. Se aplicó un Análisis factorial exploratorio de los 24 ítems que utilizan extracción ML y rotación oblicua directa, y los 17 ítems retenidos se agruparon en una solución de tres factores denominada Elementos de desarrollo y de apoyo para EFC en la escuela (EDAEFC) (α = 0,935); Valor principal de EFC (CVPE) (α = 0,890) y Arreglo del plan de actividades físicas (CAPA) (α = 0,850). Los ítems retenidos indicaron excelentes propiedades y el marco básico es percibido por los profesionales de EF en los países de AL como importante en la investigación de EFC.

Keywords
Quality Physical Education, Perception and framework in physical education, Exploratory factor analysis, Core value of physical education, Maximum likelihood method
Palavras-chave
Educação Física de Qualidade, Percepção e enquadramento em educação física, Análise fatorial exploratória, Valor fundamental da educação física, Método de máxima verossimilhança
Palabras clave
Educación Física de calidad, Percepción y marco en la educación física, Análisis factorial exploratorio, Valor fundamental de la educación física, Método de máxima verosimilitud
Revista Brasileira de Ciências do Esporte 2018;40:361-9 - Vol. 40 Num.4 DOI: 10.1016/j.rbce.2018.05.006